בידול עסקי: הנשק הסודי של כל אסטרטגיית שיווק מצליחה

אחת הגישות הוותיקות והרלוונטיות ביותר ליצירת אסטרטגיה שיווקית אפקטיבית, היא לפתח בידול. בבסיס הרעיון עומדת ההנחה שכדי להפוך למותג מצליח, נדרש מהעסק להציע מוצר או שירות ייחודי, שיהיה רצוי ונדרש לקהל היעד, ושעסקים מתחרים לך אינם מסוגלים לספק.
שיווק של מוצרים ושירותים ייחודיים באמצעות בניית מותג, הם מרכיבי המפתח של אסטרטגיית שיווק מבוססת בידול.
אסטרטגיה שיווקית מבוססת בידול יעיל תסייע לעסק לבנות סיפור ייחודי, ומותג ייחודי שיזוהה רק אתו, ובדרך זו לבלוט ולהתרומם מעל לתחרות.
כמובן שייחודיות תסייע בסופו של דבר גם להגדלת המכירות, משום שבעבודה שיווקית נכונה בידול מייצר העדפה בקרב קהל המטרה, שמוצא במותג פתרון ייחודי שרצוי לו, ולכן יבחר בו. מותג כזה יתבסס לבסוף בתפיסת הלקוחות כזה שנותן מענה טוב יותר מהמתחרים, ומכאן גם תיווצר נאמנות לאורך זמן – שאיפתו של כל עסק.
לסיכום, אסטרטגיה שיווקית מבוססת בידול היא גישה עסקית, שבה ארגונים מציעים הצעה ייחודית ומובחנת ללקוחותיהם, כדי להקדים את המתחרים בשוק שלהם.

יישום אסטרטגיית בידול בכל עסק מגדילה את היתרון התחרותי, אך עסקים רבים אינם משקיעים מאמץ במציאת בידול לעסק, ופשוט מציעים בשוק More Of The Same.
טענתנו ב- FIRST היא שכל עסק, בכל תחום, יכול למצוא לעצמו נקודה מבדלת, באמצעות ניתוח אסטרטגי מעמיק, שמנתח מצד אחד את השוק והמתחרים, ומצד שני את קהלי המטרה כדי לבחון את הרצונות והצרכים הבלתי מסופקים שלהם מהמוצע כיום.
בניית אסטרטגיית בידול מוצלחת מצריכה מחקר בקרב קהל המטרה, כדי להעמיק את ההיכרות
עמו, ולאחר מכן איתור תובנות צרכניות שמסייעות לאתר את האלטרנטיבות השונות לבידול.

ארכיטקטורת הבידול נשענת בדרך כלל על אחד או יותר ממרכיבי תמהיל השיווק:
1. התייחסות לקווי המתאר של המוצר או השירות, שתכונותיו יהיו שונות מהמוצע בשוק.
2. פיתוח שיטת המחרה מיוחדת למותג, שאינה נהוגה בענף ותפקידה ליצור שונות, הפתעה ובולטות
חיובית.
3. הפצה כבסיס לבידול תכלול פיתוח שיטת מכירה שלא קיימת בענף, שילוב ערוצי מכירה
מקוונים ופיזיים בדרך חדשנית, או כל דרך אחרת ליצירת קשר עם לקוחות לצורך המכירה.
4. את הבידול נתקשר דרך אסטרטגיית התקשורת, שתפקידה להעביר ללקוח את הייחודיות ולהבליט

את חריגות המותג, על פני כל שאר המתחרים והמוצע בקטגוריה.

מודל היתרון התחרותי (של מייקל פורטר) מפרט שלוש שיטות למיצוב ייחודי בשוק:
מנהיגות באמצעות המחרה (עלויות), בידול ומיקוד.
ישנם עסקים שמאמצים את גישת העלויות כאסטרטגיה תחרותית, כלומר הובלת השוק דרך יצירת יתרון תחרותי במחיר. מאידך ישנם עסקים שבונים את היתרון התחרותי שלהם על מוצע ייחודי (בידול, כאמור), או מיקוד בפלח לקוחות ספציפי – המכונה נישה והשגת יתרון תחרותי באמצעות
מענה על צרכים ספציפיים שיש ללקוחות אלה.

חמשת היתרונות של אסטרטגיית בידול  

  1. מוציאה את המותג המבודל מתחרות מחיר

אסטרטגיית בידול מאפשרת לעסק להתחרות בשוק, שלא באמצעות מחירים נמוכים.
אם ניקח יצרן קטן יחסית, בתחום המזון, שנלחם על נתח שוק מול מתחרים רבים על המדף בקטגוריה שלו, הרי שאם יציע מוצר דומה או זהה לתחרות, יושפע בכל פעם מהורדת מחיר או מבצעים של מתחריו, בעוד שאם ישכיל לפתח בידול מוצרי או אפילו ערוץ הפצה שונה, יוכל לעקוף את תחרות המחיר באמצעות נטישתה לחלוטין, ומשיכת צרכנים שלא מצאו פתרון זהה לשלו במותגים המתחרים. במידה שהייחודיות גם קשה לחיקוי, הוא יגן על המותג שלו לטווח ארוך יותר.

 

 

 

  1. מחזקת את תפיסת האיכות

בידול יכול להיות מבוסס על השקעה במחקר ופיתוח של מוצר, כדי להציע לשוק איכויות ייחודיות ומאפיינים שלא קיימים אצל המתחרים. בדרך כלל מדובר בחשיבה חדשנית ומקורית, שיכולה לשנות לגמרי את הענף. שיווק ופרסום יעיל יעביר את המסר לקהל היעד והמותג ירוויח תפיסת מוצר טובה יותר.

 

  1. המחרת מוצר ייחודי (פרימיום)

מוצר מובחן באיכות גבוהה יותר, מאפשר הזדמנות לשולי רווח גבוהים יותר. השוק בדרך כלל יהיה מוכן לשלם מחיר גבוה יותר כשיש תפיסת איכות גבוהה ותמורה טובה יותר. ניתן לעבור למודל תמחור הכולל פניה לקהל פרימיום, וליישם גישה בה לעסק יהיו יותר הכנסות ופחות מכירות.

  1. בונה נאמנות למותג

בידול יעיל בונה נאמנות למותג כל עוד נשמרת תפיסת איכות גבוהה וחוויית לקוח מעולה.
מותג שתפיסת האיכות שלו גבוהה, וגם השכיל לבנות סביב המוצר סיפור שמחבר את קהל היעד באופן רגשי למותג ולחברה, ירוויח רמת נאמנות גבוהה למותג, כלומר יכולת תכנון לטווח ארוך.

 

  1. היעדר תחליפים נתפסים – בונה יתרון מוחלט

אסטרטגיה מבדלת מחדדת את הרעיון כי המותגים המתחרים הזמינים בשוק אינם יכולים להוות תחליף ראוי. זהו יתרון משמעותי בעיקר כשקיימים מוצרים דומים זמינים, וזאת משום שהלקוחות לא יזהו את המותגים התחליפיים או מתחרים ישירים כאופציה.

 

גם אתם יכולים לבנות אסטרטגיית בידול וליצור ערך רב יותר ללקוחות שלכם.
שלבי המפתח ליצירת אסטרטגיית בידול נכונה (בכל תחום וענף):
1. במה אתם רוצים ויכולים לבלוט, עם מה תרצו להיות מזוהים ?
שאלה זו מתייחסת ליכולת של העסק להצביע על מומחיות או ייחודיות שיש לו, ושניתן לפתח ולשכלל אותה לכלל הצעה מוצרית / שירותית.
כאן נעריך גם מה חשוב לצרכן, נסקור את המגמות בתחום/בענף וכמובן – נצביע על המרחב שבו יש לעסק סיכוי להוביל ולהציע משהו טוב יותר. כך נחשוב על קווי מתאר למוצר או שירות ייחודי.

  1. הבנה של קהלי יעד

מחקרי צרכנים הם קריטיים להבנת קהלי יעד שונים, וגם כאשר נראה שיש לך הבנה בענף שלך והיכרות קרובה עם לקוחות, כשנדרש מהעסק להתאים את ההצעות והמוצרים לרצונות ולצרכים של לקוחות קיימים ופוטנציאליים, יש לבצע מחקר מעמיק כדי לגלות פלחי לקוחות בדרך חדשה, שלא היתה מוכרת לך קודם. המטרה תהיה לאסוף נתונים כדי להבין דבר מה חדש על הלקוחות בשוק הזה, ולנצל את המידע שאספת כדי לעקוף את המתחרים שלך.

  1. להחליט על מבדלים

מה יעשה את המותג שונה, מה יהיו ממדי הבידול ? האם אחד או יותר מאלה:
המחרה, מוצר, הפצה, תקשורת שיווקית, שירות …

  1. מה יהיה סיפור המותג ?

סיפור ייחודי לעסק יחזק את הבידול, משום ששום מתחרה לא יוכל להיות אתם !
מותג חזק נשען לא רק על מוצר ייחודי איכותי ככל שיהיה, אלא על אתוס, על חזון וערכים.
הסיפור הוא חלק ממה שמייחד את העסק, ואם הוא פותח בצורה נכונה, הוא יגרום לחיבור רגשי של הלקוחות שלכם, וכמובן הוא אינו ניתן לחיקוי.

  1. איך לנהל את הבידול לאורך זמן ?

נציע פעילויות יישומיות, טקטיות, לטווח ארוך, וניצור זהות מותגית שתתחזק מכל פעילות.

 

 

דוגמה לשני מותגים מוכרים מאד שנשענו על בידול מעורר השראה
APPLE

בנתה את הבידול שלה על חדשנות שאינה ממוקדת רק במוצר עצמו (עובדה שסמסונג השיקה מוצר דומה מאד, שיצא לשוק זמן קצר יחסית לאחר השקת אייפון), אלא בחזון המתמצה בקשר שלה עם הלקוחות.
ברמת המוצר הצליחה החברה ליצור עיצוב אייקוני, מונוכרומטי ומינימליסטי, המזוהה כיום רק עם מוצרי אפל. מערכת ההפעלה הייחודית שלה יצרה חוויית משתמש שונה, אקו סיסטם ייחודי למפתחים וסטארט-אפים. הפיזיות חשובה מאד אך לא העיקר.
אפל מבטיחה ללקוחות שלה שיהיו תמיד בחזית הטכנולוגיה, וייהנו ממה שיש לטכנולוגיה להציע וזאת גם אם אינם "טכנולוגיים", משום שממשק המשתמש תמיד יהיה אינטואיטיבי, פשוט ונוח. עתידנות לכולם. חדשנות לכולם. כולנו יכולים להיות חלק מהעולם החדש בזכות אפל.
טסלה

קמה על ידי איש חזון שרצה לוודא כדי שכמה שיותר אנשים יירתמו לרעיון נטישת דלק מאובנים, ויעדיפו מכונית חשמלית. המיקוד בפלח היוקרה יצר נחשקות וקשב בקרב הלקוחות הפוטנציאלים,
שפינטזו על רכב חשמלי שנוסע מאות קילומטרים בלי טעינה, ידידותי לסביבה, הייטקי מבחינת המערכת וסביבת הנהג ובעל עיצוב אסתטי מובחן ועתידני בפשטותו. הסיפור של המותג כולל כמובן גם את דמותו של אילון מאסק, שהוא חלק בלתי נפרד מהמותג. מאז, חברות רבות נכנסו לשוק החשמליות או היברידיות, אבל אף אחת מהן אינה טסלה.