חשוב לתכנן אסטרטגיית שיווקית לעסק לפני שיוצאים לדרך

אסטרטגיה שיווקית לעסק חייבת להיות יעילה.
היא נדרשת לכל עסק לצורך צמיחה עסקית, וכוללת ניתוח חכם של התחרות בשוק, הבנה של קהל היעד, ומידת הרצון או הצורך שלו במוצר או השירות שאתם מציעים.
אסטרטגיה שיווקית לעסק תסייע לכם בסופו של תהליך לבנות נאמנות למותג, שזו המשימה העיקרית של כל עסק בכל תחום: קהל לקוחות חוזרים שמעוניינים רק במה שאתם מציעים להם.
בדרך לשם האסטרטגיה תעסוק במאפייני המוצר/שירות, קביעת המחירים הנכונים למוצרים ולשירותים שלכם, שיטות המכירה וקידום הרעיון המותג.
אסטרטגיה נכונה ממקסמת את הסיכוי של העסק שלכם להצליח.

איך נגדיר אסטרטגיה שיווקית ?

אסטרטגיה שיווקית היא תוכנית פעולה ארוכת טווח של עסק, שמטרתה לקדם את העסק לקראת השגת יתרון תחרותי שימקסם את הביקוש שקיים למוצר/שירות, וינתב אותו למותג של העסק.
בהמשך הדרך תסייע האסטרטגיה לעמוד ביעדים העסקיים, שנבחנים כל העת.

 

לעתים עסקים מבלבלים בין אסטרטגיה שיווקית לבין תוכנית שיווק.
ההבדל העיקרי בין שני המושגים הוא שאסטרטגיית שיווק היא רעיון לטווח ארוך, בעוד שתוכנית שיווק עוסקת בדרך כלל בנושאים קצרי טווח.
תוכניות שיווק הן משימות לביצוע שנסמכות על הצעת הערך של העסק, שפותחה ונקבעה לאחר תהליך אסטרטגי מקיף.
התוכנית תסייע לעסק למכור מוצרים ושירותים לצרכנים בצורה משכנעת יותר, היא תטרגט קהלי יעד ספציפיים, ותפרט בצורה מדויקת מה עלינו למדוד, ואיך לקבוע את תקציב הפעילויות שרוצים לבצע.
אסטרטגיה שיווקית לעסק מניחה את קווי היסוד לקיומו של העסק נוכח פני העתיד, היא תקבע את המשימה של העסק, מדוע העסק קיים, ולאן שואף להגיע בעתיד.
תוכניות שיווק יפרטו טקטיקה. ינתחו נתונים ויקבעו יעדים ספציפיים לטווח הקצר.

כדי ליצור אסטרטגיית שיווק יעילה לעסק שלך, יש להגדיר את היבטי הליבה:
העיקרי שבהם הוא סיבת קיומו של העסק. כשמקימים עסק נדרש לחשוב על יכולתו ליצור רווח כספי, אבל מהותו היא אחרת: בבסיסו של עסק מונח תמיד רצון לעשות דבר מה, לשנות, להעניק,
ובמילים מקצועיות – לנסח משימה וחזון.

אם ניקח חברת ענק כמו 'אמזון', המייסד שלה סיפר בראיונות שרצה לשנות את הדרך שבה אנשים קונים ספרים, באמצעות טכנולוגיה שהפכה באותה עת לנגישה (האינטרנט).
לכן המותג נבנה סביב משימת המפתח של החברה: להנגיש את המוצר ללקוח בדרך הכי פשוטה, קלה ונוחה עבורו. זהו בסיס קיומה של החברה, ולכן לא מפתיע שהרעיון הזה עדיין רלוונטי לכל  חידוש או תוספת בשירותי החברה, שכמובן החלה בספרים, והיום ? היא פשוט מוכרת הכל ! זו החנות המקוונת הגדולה בעולם. נקודת המבט היחידה של אמזון מאז ועד היום היא – הלקוח שלה. כל השאר מוגדר שם כאמצעי.
מה ניתן להסיק מכך ? שהדרך שבה העסק שלך פועל הוא היבט מהותי וחלק ממשימת העל של כל חברה. זה לא עניין טקטי.
טסלה היא מותג רכב חדשני שנוצר מתוך דאגה לאיכות הסביבה, אך גם מתוך התחושה ששוק הרכב היה שמרני מדי ולא מעניין, הפעילות העסקית של טסלה חיברה שני אלמנטים אלה לכלל מוצר – פתרון נוח שעובד על אנרגיה חלופית ירוקה יותר, והתייחסות עתידנית לעיצוב ולחוויית הנהיגה.

משימה וסיבת הקיום של העסק הם הליבה שדרכה כבר ניתן לענות על השאלה: מדוע לבחור דווקא במוצרים או בשירותים של העסק ?
כאשר הגדרנו נכון את המשימה ואת סיבת קיומו של העסק, ניתן יהיה בשלב זה להגדיר גם את קהל היעד, משום שניתן עכשיו לקבוע מדוע צרכנים אמורים להעדיף ולבחור במוצר/שירות שלנו על פני אחרים. צרכנים מעדיפים טסלה או אפל כי הם חדשניים, שונים, ו"חושבים אחרת".
הם בוחרים זארה כי העיצוב על זמני, שאב השראה מאופנה עילית אבל נגיש וזמין. הם קונים באמזון כי יש להם אמון מלא בשירות.
בכל תחום וענף ניתן למצוא תחרות עזה, ועסקים רבים שממוקדים באותו פלח לקוחות.
לצרכנים לא חסרות אפשרויות כשמחליטים לבצע רכישה, ולכן עסקים נדרשים להתאמץ ולבדל את עצמם משאר המתחרים. חלק מהאסטרטגיה תהיה להגדיר בצורה חכמה את השוק הספציפי שבו נתמקד.

החשיבה הזו היא מהות בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק.
לאחר שהעסק יודע מה מייחד אותו, המטרה הבאה תהיה לפתח שפה נכונה ואפקטיבית כדי לתקשר את הייחודיות הזו ללקוחות. המטרה תמיד שצרכנים יחשבו על המוצר/שירות, ואז לפני הכל הם יזכרו בעסק שלך. זה לא פשוט.
לתופעה הזו יש שם, היא מכונה TOP OF MIND – כלומר רשימת שמות המותגים/עסקים, שעולים במוח הצרכן בהקשר לענף או קטגוריה עסקית ספציפית.
כדי להיכנס לרשימה הזו כל עסק נדרש ליצור חשיפה רחבה מספיק למוצר/שירות, ובדרך  אפקטיבית שתגרום לקהל היעד להתעניין, לרצות לדעת עוד ובהמשך להתחבר למותג שלך.

חלק בלתי נפרד מהאסטרטגיה תהיה לכן קביעת הסיפור המיוחד של העסק והמותג.
כדי לתכנן את הסיפור של המותג, המסרים ואת דרכי העברתם, רצוי להתייחס לשאלה זו:

אפיון קהל המטרה – מי קונה/יקנה את המוצרים או השירותים שלך (מי הלקוחות שלך?), מה יכול להניע אותם לקנות/להמשיך לקנות את המוצרים/ שירותים של העסק, מי המתחרים שלנו, וכיצד הם פועלים כדי להשיג את אותה מטרה בדיוק.
בשלב זה האסטרטגיה אמורה לפרט את ארבעת הנושאים שבאמצעותם נגרום ללקוחות לבחור בעסק, המכונים ארבעת המ' (כולם מתחילים באות הזו):
מוצר – מה שנציע לקהל היעד, מפרט מלא של תכונות ותועלות.
מחיר – כמה נרצה שישלמו לנו, אך לא מדובר רק בתווית שיש עליה מספר, או בחישוב שולי הרווח,  אלא תפיסה במוח הצרכנים, שקובעת במידה רבה האם מה שאנחנו מציעים להם שווה בעיניהם, ומתיישב עם מה שאנחנו מציעים אל מול הצעות מתחרות.

מקום – תכנון מפורט של כלל הערוצים והפלטפורמות שבהם נעשה שימוש לצורך מכירה.
מערך התקשורת – מסרים, עיצוב, אסטרטגיית המותג.

 

מה יהיו כלי הניתוח שנעשה בהם שימוש כדי להבין טוב יותר את השוק והתחרות?
אנו ממליצים לכל עסק לבצע ניתוח תמונת שוק, באמצעות מודל נפוץ המכונה SWOT – ובו ננתח באופן יסודי את העסק עצמו ואת מה שמצוי בסביבה החיצונית של העסק, כדי לקבל החלטות אסטרטגיות.
תחילה העסק עצמו: ננתח את הגורמים הפנימיים בתוך העסק (במה העסק חזק ובמה הוא פחות חזק, פחות יעיל), ולאחר מכן את הגורמים החיצוניים לעסק (האם אנחנו מזהים איום כלשהו על העסק, או הזדמנות שניתן לנצל).
חוזק של העסק יוגדר כפעילות שהעסק טוב בה, היא נדרשת בשוק ולכן מהווה יתרון תחרותי.
חולשה של העסק תתייחס להיבטים שונים שאינם חזקים למרות חשיבותם לענף ולתחום, ולכן יכולים לגרום לעסק להיתפס כנחות אל מול התחרות, ונדרש לתקן אותם בהקדם.

איומים מצביעים בדרך כלל על מתחרים וגורמים בסביבת השוק שלנו, שיכולים למנוע מאיתנו להצליח. מתחרים שחזקים מאתנו הם איום. כמו למשל מותג בינלאומי ידוע ומוכר שמחליט "לעשות עלייה" ולהיכנס לשוק, וכמובן מדדי מאקרו שישפיעו על העסק כמו האטה או אינפלציה.

הזדמנויות הן למעשה הסתכלות וניתוח מעמיק של השוק, לכלל תובנות שמצביעות על כיוון שהעסק יכול לפנות אליו כדי להגדיל נתח שוק ומכירות, למקסם רווחיות ולבסס מותג חזק לפני המתחרים.

מודל אסטרטגיית הצמיחה.
כל עסק נדרש להביט גם אל פני העתיד, ולא לתכנן רק את השנה הקרובה.
הסתכלות כזו מאפשרת לעסק להרחיב פעילות ולהגדיל הכנסות, כדי לנצח בתחרות, ולא רק לשרוד בטווח הקצר. כל עסק חייב לקבוע כיצד החברה תצמח בטווח הארוך דרך מודל אסטרטגיית צמיחה.

המודל עונה על השאלה כיצד לקוחות קיימים וחדשים יתרמו לצמיחת העסק, וכיצד מוצרים קיימים וחדשים יעשו זאת.

המודל הנפוץ ביותר מכונה אנסוף מטריקס (על שם ממציא המודל, המתמטיקאי Igor Ansoff),
זהו כלי המשמש עסקים לתכנון ופיתוח אסטרטגיות צמיחה.
אלה ארבעת האלטרנטיבות שמציע המודל:
חדירת שוק – למכור מוצרים קיימים ללקוחות הקיימים. העסק אינו נוטל פה סיכונים,
אלא מנסה להרחיב את סל הקניה של הלקוחות הקיימים. כלומר לגרום להם לקנות יותר בכל קניה.
טקטיקות נפוצות כדי להשיג מטרה כזו היא לרכוש פעילות של מתחרה זהה ובכך להרחיב את נתח השוק. לתת אינסנטיב ללקוח קיים לרכוש יותר (מועדון, הנחות) וכדומה.
פיתוח מוצר – יצירת גיוון במלאי המוצרים והשירותים המוצעים ללקוחות העסק, מה שדורש השקעה מרובה במחקרי לקוחות ובמעקב אחרי טרנדים בענף, מצד אחד, ומצד שני בפיתוח עצמי או ברכישת טכנולוגיה או אמצעים, שיסייעו לעסק להציע מוצרים משופרים וחדשים ללקוחות הקיימים.

פיתוח שוק – כניסה לשווקי לקוחות חדשים על בסיס המוצרים הקיימים. אסטרטגיה כזו תכלול הרחבה גיאוגרפית למשל, או איתור קבוצת לקוחות חדשה, שלא רוכשת כיום מהעסק.
הגוונה – זוהי האסטרטגיה עם ההזדמנות הגדולה ביותר לעסק, אך יש בצידה סיכון.
כאן העסק מפתח ומשווק מוצר חדש לגמרי ללקוחות חדשים לגמרי.
המודל האחרון המומלץ ליישום בקביעת אסטרטגיית שיווק לעסק, הוא המודל הוותיק של יועצי בוסטון (חברת ייעוץ מפורסמת בשם BCG ).

על פי המודל נדרש כל עסק לשאול שתי שאלות מפתח על השוק שבו העסק פועל:
האם העסק שלי מצוי כרגע בשוק צומח ? ומה נתח השוק של העסק בשוק זה ?
ארבעה מצבי שוק נגזרים משאלות אלה:
שוק שאינו צומח, ולעסק יש נתח שוק משמעותי – מכונה "פרה חולבת", משום שהיא מניבה הכנסות יפות לעסק, ובדרך כלל אין לו סיבה לדאגה…
שוק צומח עם נתח שוק משמעותי מכונה כוכב, ומחייב את העסק להשקיע כל העת כדי להישאר כוכב, כשברור שמתחרים רבים, קיימים וחדשים ירצו ליהנות מהצמיחה הזו.
שוק צומח עם נתח שוק קטן – דורש מהעסק לחשוב על דרכים יצירתיות להגדלת נתח השוק, ובוודאי יימצאו כאלה.
שוק שאינו צומח עם נתח שוק קטן – ידרוש החלטות כואבות, וייתכן שיש לנטוש את השוק הזה, שאינו מניב רווח.

לסיכום
כל עסק נדרש לחשיבה אסטרטגית, ולא כל עסק מסוגל לבצע אותה באופן יסודי בעצמו.
ניתן ורצוי להסתייע באנשי מקצוע מתחום השיווק על מנת ליצור דיון משמעותי בשאלת ההווה והעתיד של העסק, וכדי לפתח הסתכלות ביקורתית על מערך השיווק.
חברות ועסקים עשויים לוותר על קביעת אסטרטגיה שיווקית, משום שבשוטף "החברה מתפקדת ומוכרת", או בשל התנסות לא מוצלחת בעבר כשניסו לקדם תהליך אסטרטגי סדור.
לפעמים הצוות הניהולי לא רואה חשיבות רבה בעצם התהליך, משום שהוא דורש זמן וגם משאבים נוספים, אך כל חברה צריכה אסטרטגיה שיווקית יחד עם תקציב ומשאבים לתמוך בה.
אסטרטגיית שיווק מסייעת לכל עסק להפנות את משאבי השיווק לנקודה שבה החזר ה-ROI יהיה הגדול ביותר. איסוף וניתוח נתוני פעילות של עסקים מצא שחברות שמנהלות תהליך פיתוח אסטרטגי
מקצועי, יש סיכוי גבוה פי ארבע להצליח בהשגת יעדי השיווק.

תיעוד ומעקב אחר תוכניות השיווק הנגזרות מהאסטרטגיה יועיל מאד, מכיוון שהוא עוזר "ליישר את הצוות" סביב החשיבה הנכונה ובכיוון אחד.